مذاکرات صلح افغانستان در «بروکسل» بی نتیجه است


بنابر ادعای برخی رسانه‌های افغانستان
 

رسانه‌های کشورهای افغانستان و پاکستان بر خلاف ادعای وزیر خارجه آمریکا معتقدند، نشست 3 جانبه افغانستان، پاکستان و آمریکا در بروکسل با موضوع روند صلح افغانستان بدون نتیجه بوده است.

خبرگزاری فارس: مذاکرات صلح افغانستان در «بروکسل» بی نتیجه است
 

«اشفاق‌پرویز‌کیانی» فرمانده ارتش پاکستان روز چهارشنبه با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در مقر ناتو در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه که با موضوع روند صلح افغانستان برگزار شد، «جلیل‌عباس جیلانی» معاون وزیر پاکستان و «بسم‌الله‌محمدی» وزیردفاع افغانستان نیز حضور داشتند.

رسانه‌های آمریکایی نوشتند که هدف از این نشست کاهش اختلاف بین پاکستان و افغانستان بوده و جان‌کری این نشست را مثبت ارزیابی کرده است.

با این حال، جان‌کری پس از پایان این نشست 3 ساعته اذعان کرد که رسیدن به یک توافق قطعی با موانع زیادی مواجه است.

وی که به نتیجه مذاکره با افغانستان و پاکستان خوش‌بین است، تصریح کرد: هیچ یک از شرکت‌کنندگان به توافق قطعی دست نیافتند و به طور کامل حاضر به همکاری نیستند.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم وعده‌هایی بدهیم که نتوانیم آنها را عملی و اجرایی کنیم.

وی افزود: پاکستان و افغانستان نیاز به مذاکرات بیشتری دارند و هنوز نمی‌توانند در اجرای یک پروسه مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

جان کری تصریح کرد: انتقال قدرت به افغان‌ها در مراحل حساسی قرار دارد و تا نتوانیم با افغانستان و پاکستان به توافق برسیم نمی‌توانیم ریسک این اقدام را بپذیریم.

وزیر خارجه آمریکا خاطر‌نشان کرد که هر 2 کشور افغانستان و پاکستان نظرات متفاوتی در زمینه مذاکره با طالبان دارند.

در همین حال، رسانه‌های افغانستان نیز گزارش دادند که حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در این مذاکرات هشدار داده است که در صورت بی‌توجهی پاکستان به خواسته‌های دولت افغانستان دیگر در نشست مشترک با این کشور شرکت نخواهد کرد.

با این حال، وی این نشست را مهم ارزیابی کرده و ضمن ابراز خرسندی از سفر مقامات پاکستان به بروکسل و دیدار با آنان، ابراز امیدواری کرده است که اینگونه مذاکرات نتیجه‌بخش باشد.

در یک ماه گذشته این دومین باری است که ژنرال کیانی با نمایندگان ناتو ملاقات می‌کند اما به نظر می‌رسد تمام این ملاقات‌ها بی‌نتیجه بوده و هر یک از طرفین بر مواضع خود پافشاری می‌کنند.

چندی پیش، راسموسن دبیر کل ناتو یک بار دیگر از پاکستان خواست علیه شبه‌نظامیانی که از خاک این کشور برای حمله به افغانستان استفاده می‌کنند وارد عمل شود.

وی افزود: برای برقراری امنیت پایدار در افغانستان نیاز به همکاری مثبت پاکستان داریم.

راسموسن مدعی شد که پاکستان به خوبی از محل اختفای شبه‌نظامیانی چون نصیرالدین حقانی باخبر است و آنان در نزدیکی مقر سازمان اطلاعات پاکستان آی اس آی مخفی شده‌اند.

پاکستان نیز با رد این اتهامات عنوان کرده شبه‌نظامیان مخالف این کشور در افغانستان مخفی شده‌اند و اگر دولت این کشور خواهان امنیت در منطقه است باید علیه این شبه‌نظامیان وارد عمل شود.


April 25th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها